|
Elegia o... chłopcu polskim
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 14055 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Konspekt lekcji j. polskiego w kl. 3 gimnazjum oparty na analizie wiersza Baczyńskiego "Elegia o... chłopcu polskim".
Temat: Tragedia synów i matek w czasie II wojny światowej na podstawie wiersza K. K. Baczyńskiego „Elegia o chłopcu polskim”.
Cele – uczeń powinien:
- znać pojęcia: liryka bezpośrednia, elegia
- pracując z tekstem, umieć analizować utwór poetycki, odczytać środki poetyckie i określić ich funkcję
- rozumieć przeżycia ofiar wojny, okazywać szacunek dla Polaków walczących o wolność ojczyzny
Metody: dyskusja, metaplan
Przebieg lekcji:
- Informacja o życiu i twórczości K. K. Baczyńskiego (uczennica) – „poeta czasu kurz”(kurzawy wojennej), ps. Jan Bugaj (dopeł. inf.).
- Zapoznanie z treścią wiersza (nauczyciel).
- Określenie nastroju: żałobny, smutny, żalu, żałosny (co tworzy nastrój?).
- Tytuł wiersza „Elegia... , przyp. pojęcia elegia (s. 86)
- Podmiot liryczny – matka – apostrofy „synku, syneczku” – opłakująca syna, wyrażająca swoje uczucia.
- .Adresat wiersza – syn, do którego zwraca się matka (adresat pozorny, bo nie żyje, jak sugeruje ostatnia zwrotka). Jest jednocześnie bohaterem wiersza.
- Forma wypowiedzi: monolog skierowany – rozmowa z nieobecnym.
- W jaki sposób zwraca się podmiot liryczny – zdrobnienia – jakby zaśpiew w ludowej kołysance.
- Jakie uczucia wyraża podmiot liryczny? – smutek, żal, ból, miłość do syna, nienawiść do Niemców.
- Jaki jest los bohatera – syna, dziecka, chłopca? – czasowniki:
- I zwrotka „oddzielili, haftowali...” (artyzm) - II zwrotka „wyuczyli, odchowali...” (wychowanie) kontrast z rzeczywistością - III zwrotka „wyszedłeś, poczułeś...” (los, odczucia chłopca)
- Temat wiersza: tragedia syna i tragedia matki; tragizm w dwu płaszczyznach – matek i synów.
- Zapisanie tematu lekcji: Tragedia synów i matek w czasie II wojny światowej na podstawie wiersza „Elegia o chłopcu polskim”. Zwrócenie uwagi na symboliczną wymowę tytułu utworu.
- Środki poetyckie, jakimi posłużył się poeta, ukazując tę tragedię – utwór zbudowany na zasadzie kontrastu:
- wypowiedź o charakterze kołysanki > temat grozy wojennej
- epitety: jasny > ciemny...
- metafory: haftowali > wisielcami...
- porównania: od snów > co jak motyl drżą...
- Ćwiczenie – metaforyka wiersza, analiza metafor, odkrywanie mechanizmów ich powstawania (ćwicz. w załączeniu)
- Rola środków poetyckich.
- Określenie rodzaju liryki: bezpośrednia, inwokacyjna (zwrotu do adresata)
- .Wypełnienie metaplanu „Świat chłopca polskiego” – praca indywidualna (I, II, III cz.) – w załączeniu.
- Polecenie do domu:
- Dokończ metaplan (IV cz.), zapisując wnioski; wklej do zeszytu.
- Zgromadź materiały dotyczące obozów koncentracyjnych.
Metaplan do wiersza „Elegia o ... (chłopcu polskim)”
ŚWIAT CHŁOPCA POLSKIEGO
JAKI BYŁ ŚWIAT JAKI POWINIEN BYĆ ŚWIAT, WOJNY I OKUPACJI? W KTÓRYM DORASTA MŁODY CZŁOWIEK?
- .....................................................
- ....................................................
- ....................................................
- ....................................................
- ....................................................
- ....................................................
- ....................................................
- ....................................................
- ....................................................
DLACZEGO ŚWIAT, W KTÓRYM DORASTAŁ „CHŁOPIEC POLSKI”, NIE BYŁ TAKI, JAK POWINIEN?
- ....................................................
- ....................................................
- ....................................................
- ....................................................
- ....................................................
- ....................................................
- ....................................................
- ....................................................
- ....................................................
- ....................................................
- ....................................................
WNIOSKI:
- ....................................................
- ....................................................
- ....................................................
- ....................................................
- ....................................................
- ....................................................
- ....................................................
- ....................................................
opracowała mgr Ewa Pawałowska |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|